14 maalis

Sinä ansaitset kevätsiivouksen!

Kevät – mikä ihana vuodenaika. Pitkä pimeä kausi näyttää sittenkin kääntyvän valoisammaksi. Samalla paikat pitäisi laittaa kevätkuntoon. Talvipeiton voisi vaihtaa kevyempään, asunnon voisi siivota perusteellisemmin ja ikkunatkin voisi jonakin lämpimänä päivänä pestä. Vaikkei lunta ole ollut paljon, valkoisen peitteen sulaessa paljastuu ties mitä roskia, joita kukaan ei tietysti ole talvella maahan heitellyt, mutta siinä ne nyt ovat. Pihakin kaipaa siis ehostusta. Entä auto? Sekin pitäisi pestä ja imuroida.

Hirveästi tehtävää, mutta unohtuuko tärkein? Sinä itse. Ehkä vuodenvaihteessa tehty lupaus paremmasta elämästä ei vielä kantanutkaan pysyvään parempaan elämään, ja väsymys hiipii vastaanottamaan lisääntyvää valoa. Olisi helppo antaa väsymykselle periksi. Mutta ihan samoin kuin auto vaatii pesua ja imurointia tai ikkunat pesua, myös sinä itse ansaitset kevätsiivouksen. Talven aikana kertyneet kuonat on hyvä siivota pois sekä kropasta että mielestä.

Kokonaisvaltainen hyvinvointi vaatii jotain muutakin kuin tipattoman tammikuun, vaikka se onkin erittäin hyvä askel oikeaan suuntaan. Hyvä olo on monen asian summa. Fyysiseen kuntoon ja liikkumisen helppouteen on hyvä kiinnittää huomiota, mutta pelkkä kuntosalitreeni tuskin ratkaisee koko yhtälöä. Ravintoasiat on myös laitettava kuntoon ja huolehdittava lisäksi riittävästä levosta. Sairauksien ehkäisyyn ja yleiseen terveydentilaan on kiinnitettävä jatkuvasti huomiota ja ennen kaikkea on huolehdittava siitä, että arki tuntuu hyvältä ja lisää henkistä energiaa. Jälleen hirveästi tehtävää ja siitä huolimatta henkisen energiavirran pitäisi päätyä plussan puolelle. Turha kuitenkaan stressata – kunhan elämisen rakennuspalikat ovat tasapainossa, hyvä olo syntyy kuin itsestään!

Hyvinvointiremontissa on turha turvautua monimutkaisiin temppukokoelmiin, ennen kuin perusasiat ovat kunnossa. Muutoksen äärellä oleva ihminen on taipuvainen uskomaan lupauksiin, joilla isoja tuloksia saadaan nopeasti ja itse oikeastaan mitään tekemättä. Ikävä tuottaa pettymys, mutta jos joku vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei yleensä ole totta. Pysyvät tulokset vaativat selkärankaa, määrätietoisuutta ja ymmärrystä omasta itsestä. Ei ole helppo vaatimus, mutta oikealla tuella motivaatio muutokseen pysyy läpi remontin.

Ensimmäiseksi on tärkeää ymmärtää kuka olet. Sinun on syytä selvittää miten identiteettisi rakentuu, mikä sinulle on tärkeää ja mitä näet katsoessasi peiliin. Meillä on monia rooleja, joiden välillä luovimme arjessa. Rooleihin voi kohdistua suuria odotuksia, mutta ne ovat silti osa sinua ja kaikissa niissä rooleissa sinulla pitäisi olla hyvä olla.

Toiseksi sinun on syytä selvittää, mitä haluat saavuttaa. Elämäntaparemontti vaatii toki mitattavia tavoitteita – pudotettavia kiloja, kapenevaa vyötäröä tai verenpainelukemien pysyvää laskua – mutta parhaat tulokset syntyvät syvemmällä. Mitä ihan oikeasti haluat saavuttaa? Minkälaiseksi haluat tulla? Tai kliseisesti: mikä on sinun elämäsi tarkoitus?

Kun tiedät, kuka olet ja mihin haluat pyrkiä, on hyvä palata askel taaksepäin ja pohtia, ovatko muutoksen avaimet omissa käsissäsi. Sinun on syytä selvittää, miltä osin voit vaikuttaa omaan elämääsi ja missä asioissa olet matkustajan paikalla. Eikä sekään yleensä ole viimeinen totuus. Usein asiat, joihin vaikuttaminen tuntuu aluksi mahdottomalta, ovatkin ratkaisevia pilareita onnellisuuden rakennustyömaalla. Kysy siis itseltäsi: kuinka lujasti haluat muutosta ja mitä olet hyvinvointisi eteen valmis tekemään? Ja tee päätös hyvinvoinnista. Kyl sä pystyt!

Kevätsiivoukselle on tilausta niin ympäristössä kuin sisimmässäsikin. Työtä ja ponnisteluja on varmasti edessä, mutta tavoiteltava lopputulos on innostava. Lumen alta paljastuvien roskien haravointi antaa uudelle elämälle hapekkaan kasvualustan. Talven aikana moottoritieltä mukaan tarttuneen kurakerroksen kuuraaminen pois auton maalipinnalta saa kuljettajankin hämmästymään parempaa näkyvyyttä. Moni tarpoo läpi pimeimmän vuodenajan D-vitamiinilisän voimin, mutta akkujen lataus jää pyrkimykseksi kuluttavan suorittamisen täyttävässä keväässä. Mitä kaikkea sinä olet ottanut talven aikana kantaaksesi? Olisiko syytä antaa huomiota ja huolenpitoa myös itsellesi? Olet varmasti ansainnut Huoltoajan itsellesi.

Nähdään valmennuksissa!

06 joulu

Saavuta tavoitteesi! Viisi periaatetta varmaan onnistumiseen

Ryhmä nuoria odottaa jännittyneenä takahuoneessa tanssiesityksen alkamista. Yksi on omissa ajatuksissaan, toinen keskittyy koreografian muistamiseen, kolmas kuuntelee tarkasti edellisen numeron musiikkia ja laskee oman esityksen alkuun jäljellä olevia sekunteja. Muutama tyttö juttelee hermostuneesti tulevista vaikeista nostoista. Viimein edellisen esityksen musiikki loppuu ja tanssiryhmä järjestäytyy jonoon. Nyt on onnistuttava.

Ihminen on luotu onnistumaan. Onnistuva ihminen on onnellinen ja sinut itsensä kanssa. Olipa kyseessä itsemme asettamat tai jonkun muun määrittelemät tavoitteet, niiden saavuttaminen tuottaa mielihyvää. Onnistuminen vahvistaa mielikuvaa itsestä arvostettuna ihmisenä.

Useimmiten tiedämme, mitä tavoitteen saavuttaminen edellyttää. Laihduttaminen edellyttää muutoksia ruokavalioon, kunnon parantaminen edellyttää liikunnan lisäämistä, onnistunut tanssiesitys edellyttää keskittymistä ja rentoutta. Miksi sitten toimimme toisin – roskaruoka maistuu, työpäivän jälkeen jäämme sohvalle ja esityksen alla mieli harhailee ja hartiat nousevat korviin?

Saavuttaakseen tavoitteensa, ihminen tarvitsee motivaation – sisäisestä halusta syntyvää kipinää ponnistella haluamansa tavoitteen eteen. Motivaatiotutkimuksessa puhutaan usein sisäisestä ja ulkoisesta motivaatiosta. Ulkoinen motivaatio syntyy ulkoisista tekijöistä, kuten palkkioista ja tekemisen tuloksista. Sisäisellä motivaatiolla taas tarkoitetaan varsinaisesta tekemisestä syntyvää nautintoa. Menestyjä uskaltaa nauttia matkasta silloinkin kun se on ulkopuolisen silmin uskomatonta ja joskus jopa järjetöntä.

Jos haluat herättää oman sisäisen motivaatiosi, viidellä periaatteella onnistut varmasti:

1. Tee tavoitteestasi mitattava
Tarkentamalla tavoitteesi ja arvioimalla tavoitteesi seurauksia tekeminen muuttuu mielekkäämmäksi. Kunnon parantaminen on hyvä tavoite, mutta tavoitteessa etenemisen mittaaminen kuntotesteillä auttaa huomaamaan kehityksen. Kun lopullisen tavoitteen saavuttamista mitataan säännöllisesti, nautinto tekemiseenkin kasvaa.

2. Harjoittele ahkerasti
Menestyneet ja tavoitteensa saavuttaneet harjoittelevat keskivertoa enemmän. Tätä tosiasiaa ei muuksi voi muuttaa. Saavuttaaksesi tavoitteesi sinun on oltava valmis tekemään töitä ahkerasti. Olipa tavoitteesi urheilukilpailun voittaminen tai uusi työpaikka, on sinun oltava valmis uhraamaan tavoitteesi eteen aikaa ja energiaa. Enemmän tekemisen lisäksi sinun on tehtävä töitä paremmin. Laadukkaampi työskentely tavoitteen eteen tehostaa oppimista ja palkitsee saamalla tulokset näkyviksi.

3. Suunnittele takapakit
Tavoitteellisessa tekemisessä tulee aina takapakkeja, eikä elämä ole aina yhtä voittokulkua. Epäonnistumisten kielteisiä vaikutuksia voi vähentää ennakoimalla ja varautumalla. Tiukan ruokavalion noudattaminen voi muuttua mahdolliseksi sallimalla itselleen yhden herkkupäivän viikossa. Suunnitelmallinen salliminen vahvistaa pitkän aikavälin motivaatiota ja auttaa kehittämään toimenpiteitä takapakkien hallitsemiseksi.

4. Hanki mentori
Menestyvät ihmiset keräävät ympärilleen menestyjiä. Omien ajatusten peilaaminen ja palautteen saaminen omista tekemisistään on onnistumisen elinehto. Onnistumisten taustalla on aina satoja palautteita ja kriittisiä näkökulmia ystäviltä, työtovereilta ja valmentajilta. Tukijoukoissa jokaisella on oma roolinsa, joten ole myös kriittinen valitessasi mentoria. Hyväksy vain paras vaihtoehto ja huomaa, että paras ystävä ei aina ole paras valmentaja.

5. Uskalla olla oma itsesi
Omista tavoitteistaan on syytä olla ylpeä. Tavoitteiden toteuttaminen saa olla itsekästä, ja niiden eteen työskentelystä saa nauttia. Minäkuva vahvistuu tekemisen kautta ja siten myös nautinto tekemiseen vahvistuu vain tekemällä asioita, jotka tuntuvat itselle oikeilta.

——

Tanssiryhmän ohjaaja taputtaa kahdesti kätensä yhteen, luo määrätietoisen katseen ryhmäänsä. Saatuaan huomion hän nostaa korostetusti leukaansa, laskee hartiat näkyvästi alas ja paljastaa itsevarman hymynsä. Tanssijat järjestäytyvät nopeasti jonoon, katsovat ohjaajaansa, hengittävät syvään sisään, korjaavat ryhtinsä, hymyilevät ja samalla tunnistavat itsevarmuuden lisääntyvän. Hyvässä ryhdissä ja vahvalla itseluottamuksella jono astelee näyttämölle. Yhdessä. Voimakkaana. Nauttien.